News
The article is more than 13 years old

Talvivaara: Leak has stopped

The company said on Wednesday that its Sotkamo nickel mine was no longer leaking waste water.

Talvivaaran kaivosyhtiö julkisti uusia kuvia Talvivaaran alueelta sunnuntailta 11. marraskuuta 2012 seuraavin kuvatekstein: Neljäs turvapato valmistui Talvivaaran eteläisen vesien jälkikäsittely-yksikön alueelle sunnuntaina. Turvapadossa on uutta, bentoniitilla eristettyä patovallia 600 metriä ja koko patoalueen leveys on 1,2 kilometriä ja padolle ryhdytään tasapainottamaan vesiä toisten turvapatojen takaa. Talvivaaralla on nyt turvapadoissa tilaa tarvittaessa kaikelle vaurioituneesta kipsisakka-altaan lohkosta vuotavalle vedelle. Vuotokohdan tukkiminen jatkuu silti edelleen kipsisakka-altaalla. Ulosjuoksutus etelään Lumijokeen lopetettiin kokonaan sunnuntai-iltapäivällä hämärän tultua. Turvapatoa on rakentanut sata työntekijää ja yli 50 koneyksikköä.
Image: Talvivaara / Lehtikuva

Talvivaara said most waste water leaked from the gypsum pond had been contained in the mining area by a fourth safety dam. According to company spokesman Olli-Pekka Nissinen, the leak site has been isolated.

"No further release of the leakage water outside the mine area is anticipated," the company said in a statement on Wednesday.

On Tuesday officials said heavy metals in water samples near the mine had risen to a level poisonous to fish and other organisms and could cause fish deaths in the area.

The leak caused waste water to gush into the mine's surrounding environment for over a week.