Papers by Sylvia Kotterba
Schlafstörungen – Begutachtung
Springer Reference Medizin, 2022
Afrikanische Trypanosomiasis
Springer Reference Medizin, 2020
Pourquoi ne tombe-t-on pas de son lit toutes les nuits ?
Cerveau & Psycho, 2020
Begutachtung bei Schlafbezogenen Atmungsstörungen
Springer Reference Medizin, 2020
Myasthenia gravis
Springer Reference Medizin, 2020
Springer Reference Medizin, 2020
Die Amyotrophe Lateralsklerose (ALS) gehört zur Gruppe der neuromuskulären Erkrankungen (▶ "Neuro... more Die Amyotrophe Lateralsklerose (ALS) gehört zur Gruppe der neuromuskulären Erkrankungen (▶ "Neuromuskuläre Erkrankungen"). Die chronische und fortschreitende Erkrankung betrifft ausschließlich motorische Nervenzellen und zwar zentral im Großhirn (1. Motoneuron) sowie im Bereich des Rückenmarks (2. Motoneuron). Klinisch finden sich daher Muskelatrophien mit Faszikulationen. Es treten keine Gefühlsstörungen, Intelligenzeinbußen oder Persönlichkeitsveränderungen bei den Patienten auf. Hypoventilationsphasen sind häufig und manifestieren sich zuerst im Schlaf.
Parasomnien
Nervenheilkunde, 2021
ZUSAMMENFASSUNGBewegungen im Schlaf sind prinzipiell physiologisch. In der Internationalen Klassi... more ZUSAMMENFASSUNGBewegungen im Schlaf sind prinzipiell physiologisch. In der Internationalen Klassifikation von Schlafstörungen (ICSD 3) werden Bewegungen (insbesondere das Restless-legs-Syndrom) und Parasomnien aufgeführt, die durch Beeinträchtigung des Betroffenen einer Abklärung und ggf. auch einer Therapie bedürfen. Bewegungen im Rahmen von Parasomnien können zu Verletzungen der Betroffenen und der Bettpartner führen, sexuelle Übergriffe sind möglich. Dieser Artikel soll einen Überblick über die Diagnostik und ggf. forensische Bedeutung von Parasomnien geben. Insbesondere soll auf die möglichen Therapien bzw. Vorsorgemechanismen eingegangen werden.

Tagesschlaefrigkeit und Unfallhaeufigkeit beim obstruktiven Schlafapnoe-Syndrom
Das obstruktive Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) ist sicherlich eine der wesentlichen Ursachen fuer das... more Das obstruktive Schlafapnoe-Syndrom (OSAS) ist sicherlich eine der wesentlichen Ursachen fuer das Auftreten von Tagesschlaefrigkeit, daneben gibt es noch zahlreiche weitere (circa 80) verschiedene Krankheitsbilder, die zu Muedigkeit beziehungsweise Schlaefrigkeit fuehren koennen und die in der schlafmedizinischen Klaviatur der Differentialdiagnose beruecksichtigt werden muessen. Ein besonderes Augenmerk ist auf die professionellen Bus- und Lkw-Fahrer zu richten. Sichere Faktoren, die das relative Risiko, einen Unfall zu verursachen relevant erhoehen, sind die akut angegebene Muedigkeit, das Fahren zwischen 2 und 5 Uhr morgens und weniger als 5 Stunden Schlaf in den letzten 24 Stunden. Hinzu kommt, dass die Praevalenz des OSAS gerade in der Gruppe der professionellen Fahrer deutlich gegenueber dem der Normalbevoelkerung um das circa 4-fache, also auf 16 Prozent, erhoeht ist. Es handelt sich hierbei um ein Patientenkollektiv, dem aerztlicherseits besondere Aufmerksamkeit zukommen muss...

Tagesschlaefrigkeit bei Berufskraftfahrern - praktisches Vorgehen bei gutachterlichen Fragestellungen bei Bus- und Strassenbahnfahrern
Die Neurologische Klinik und Medizinische Klinik Ill des BG-Universitaetsklinikums Bergmannsheil-... more Die Neurologische Klinik und Medizinische Klinik Ill des BG-Universitaetsklinikums Bergmannsheil-Bochum hat in Zusammenarbeit mit dem Betriebsaerztlichen Dienst Untersuchungen bei Mitarbeitern der Bochum-Gelsenkirchener Strassenbahn-AG (BOGESTRA) mit einem therapierten obstruktiven Schlafapnoe-Sydrom (OSAS) durchgefuehrt. Genutzt wurden Fragebogen, computergestuetzte neuropsychologische Testverfahren und eine einstuendige Fahrsimulatoruntersuchung (CAR(R)) mit Simulation des Stadtverkehrs. Da in den bisherigen Fahrsimulatoruntersuchungen Langstreckenfahrten unter Monotoniebedingungen als Kontrollbedingung gewaehlt wurde, musste das neue Paradigma zusaetzlich an einer Kontrollgruppe normiert werden. Bisher wurden 25 BOGESTRA-Fahrer und 30 Normprobanden (mittleres Alter 50, 63 versus 48, 55 Jahre) untersucht. Der mittlere ESS-Wert (Punktzahl auf der Epworth Sleepiness-Scale) war vergleichbar, jeweils 5 Berufskraftfahrer und Normprobanden gaben einen ESS ueber 10, somit eine erhoehte T...
![Research paper thumbnail of [Sleep disorders in neurological diseases]](https://a.academia-assets.com/images/blank-paper.jpg)
[Sleep disorders in neurological diseases]
Der Nervenarzt, 2015
Sleep disorders can be diagnosed in approximately 15 % of the population and have been shown to i... more Sleep disorders can be diagnosed in approximately 15 % of the population and have been shown to increase with age. The relationship between sleep disorders and neurological disorders, however, is still insufficiently considered in the clinical practice. Sleep disorders can be an early symptom of the disease, such as the presence of rapid eye movement (REM) sleep behavior disorder (RBD) as an early indicator of neurodegeneration. Sleep disorders have also been shown to be a main symptom of various neurological syndromes, such as in restless legs syndrome (RLS), periodic limb movement disorder (PLMD) and narcolepsy. The international classification of sleep disorders 2nd edition (ICSD 2) describes the main diagnoses, insomnia, circadian rhythm sleep disorders, sleep-related breathing disorders and hypersomnia but all of these can also appear as symptoms in various neurological diseases. Parasomnias are largely considered a differential diagnosis to nocturnal epilepsy. In this review, ...
Psychologische Ma�nahmen zur Verbesserung der Compliance
Somnologie Schlafforschung Und Schlafmedizin, 2008
P426 Topographic changes of cortical motor areas in patients with facial palsy
Electroencephalography and Clinical Neurophysiology, 1996

Follow-up investigations of peripheral facial palsy by transcranial magnetic stimulation
Electromyography and clinical neurophysiology, 1994
Twenty-three patients (10 men, 13 women; age: from 23 to 81 years, mean 52 years) with Bell's... more Twenty-three patients (10 men, 13 women; age: from 23 to 81 years, mean 52 years) with Bell's palsy were investigated by magneto-electrical stimulation in order to evaluate the usefulness of this method for prognostication. At each examination the facial nerve was electrically stimulated, and an orbicularis-oculi-reflex was elicited. Follow-up investigations were possible in 13 patients. All patients showed pathological long- and short-latency responses at the first examination. The blink reflex examination revealed a pathological result in all cases. The responses to electrical stimulation were pathological only in 35%. The follow-up examinations revealed that the analysis of the short-latency response did not give a prognostic information. In contrast, maintained elicitation of the long-latency response pointed to a favourable prognosis. In follow-up investigations, the increase of amplitude and the decrease of latency of the long-latency response correlated with a complete re...
![Research paper thumbnail of [Transcranial magnetic stimulation in the cranial nerve region in cranio-cerebral injuries]](https://a.academia-assets.com/images/blank-paper.jpg)
[Transcranial magnetic stimulation in the cranial nerve region in cranio-cerebral injuries]
EEG-EMG Zeitschrift für Elektroenzephalographie, Elektromyographie und verwandte Gebiete, 1992
By means of transcranial magnetic stimulation bilateral compound muscle action potentials of long... more By means of transcranial magnetic stimulation bilateral compound muscle action potentials of long latency and ipsilateral potentials of short latency can be obtained in muscles supplied by cranial nerves. In this study motor evoked potentials were recorded from the mentalis muscle of 14 patients with traumatic brain lesions. These results were compared with clinical and radiological as well as other neurophysiological examinations. In spite of the absence of paralysis in muscles supplied by the facial nerve, 9 patients showed pathological long-latency responses, which correlated with the localisation of the paralysis of the limbs. In contrast to this, the degree of pathological latencies of motor evoked potentials did not correspond with the degree of paresis in different patients. A prediction concerning the clinical outcome could not be made by the results of motor evoked potentials. The clinical data showed a poor correlation with the structural brain lesions seen in the CT-scan ...

Muscle & Nerve, 1996
The well-established central deficit in ultraendurance running races is not understood. The use o... more The well-established central deficit in ultraendurance running races is not understood. The use of transcranial magnetic stimulation (TMS) in parallel with peripheral nerve stimulation provides insight into the source of these central changes. The aims of this study were to determine the presence and magnitude of voluntary activation deficits, especially supraspinal deficits, after a mountain trail-running race and to determine whether this can be explained by simultaneous changes in corticospinal excitability and intracortical inhibition. Methods: Neuromuscular function (TMS and femoral nerve electrical stimulation) of the knee extensors was evaluated before and after a 110-km ultratrail in 25 experienced ultraendurance trail runners during maximal and submaximal voluntary contractions and in relaxed muscle. Results: Voluntary activation assessed by both femoral nerve electrical stimulation (j26%) and TMS (j16%) decreased and were correlated (P G 0.01). Decreases in potentiated twitch and doublet amplitudes were correlated with decreased voluntary activation assessed by TMS (P G 0.05). There was increased motor-evoked potential (MEP) amplitude (P G 0.05) without change in cortical silent period (CSP) elicited by TMS at optimal stimulus intensity. Conversely, CSP at suboptimal TMS intensity increased (P G 0.05) without concurrent change in MEP amplitude. Conclusions: The present results demonstrate the development of a large central activation deficit assessed by TMS, indicating that cortical motoneurons are severely impaired in their ability to fire at optimal frequency or be fully recruited after an ultraendurance running race. MEP and CSP responses suggest a shift in the sigmoidal MEP-stimulus intensity relationship toward larger MEP at higher TMS intensity without change in inflection point of the curve and a left shift in the CSPstimulus intensity relationship.

Perioperative lesions of the facial nerve: follow-up investigations using transcranial magnetic stimulation
European Archives of Oto-rhino-laryngology, 1997
Peripheral facial palsy can occur after aural surgery and neurosurgery. Routine neurophysiologica... more Peripheral facial palsy can occur after aural surgery and neurosurgery. Routine neurophysiological investigation (utilizing electrical stimulation and the blink reflex) does not allow the direct assessment of the site of a lesion. In the present study transcranial magnetic stimulation (TMS) was applied in order to evaluate the usefulness of this method for prognosis. Twenty-three patients with postoperative facial pareses (after removals of an acoustic neuroma in 12 patients and parotid tumors in 11) were investigated. Ipsilateral short-latency and contralateral long-latency responses (after cortex stimulation) were elicited. At the first examination (11.7 +/- 9 days after onset of the palsy) the components of the blink reflex were absent in all cases. Responses to electrical stimulation were abnormal in 80%. Ipsilateral short-latency responses after TMS could be obtained in 7 patients. Pathological long-latency TMS responses were elicited in 17 patients. Follow-up investigations up to 2 years revealed no prognostic aspects from peripheral electrical stimulation, the blink reflex and the short-latency TMS response. The absence or extent of delay in long-latency responses at first examination was strongly correlated with final clinical outcomes. As improvements of the responses preceded clinical regressions of the paresis, TMS proved to be an important neurophysiological method for an early prognosis of recovery after perioperative lesions of the facial nerve.
Fatigue bei RRMS unter Therapie mit IFN β-1b
Der Nervenarzt, 2010
Es handelt sich um eine Multicenterstudie mit 6 Zentren, 62 ambulanten und stationären Patienten ... more Es handelt sich um eine Multicenterstudie mit 6 Zentren, 62 ambulanten und stationären Patienten (41 Frauen, 21 Männer) im Alter von 20–52 Jahren, davon 24 vor und 38 unter Therapie mit IFN β-1b. Erhoben wurden demografische und klinische Daten, Polysomnographie, ESS, PSQI, MFIS, HADS, IRLSS, Morgenund Abendprotokoll der DGSM. Es erfolgten 3 Untersuchungen im Abstand von 6 Monaten über einen Beobachtungszeitraum von 1 Jahr.
Prospektive Verlaufsstudie bei schubförmig remittierender Multipler Sklerose unter Interferon-β-1a
Aktuelle Neurologie, 2004
Stabilisierung kognitiver Funktionen und Fahrsimulatorleistungen bei schubförmiger Multipler Sklerose unter Interferon-β-1A (AVONEX®)
Aktuelle Neurologie, 2004
Uploads
Papers by Sylvia Kotterba